Verschillende Nederlandse banken maken steeds vaker gebruik van sociale media om hun klanten te informeren of nieuwe producten te verkopen.
Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika benutte ING bijvoorbeeld optimaal Hyves. ”Tijdens die periode werden er vijf keer zo veel betaalpassen aangevraagd als normaal”, aldus een woordvoerder van de bank vrijdag. Via de betaalpassen-actie konden consumenten tijdens het WK gratis een bankpas aanvragen met hun favoriete Oranjespeler op de kop. Andere banken kunnen ook niet meer om sociale media heen. Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn worden elk van hen steeds belangrijker voor communicatie met klanten. ING, ABN Amro en Rabobank hebben bijvoorbeeld een speciaal team dat zich onder meer bezighoudt met het beantwoorden van vragen van klanten op Twitter. ABN Amro begon in september met een eigen Twitter-account. ”De klanten waarderen het dat ABN snel reageert op tweets, omdat ze dat niet hadden verwacht,” aldus een woordvoerder. ING en Rabobank sloten niet uit dat de banken in de toekomst producenten zullen aanleveren via sociale media.