E-mailen is niet meer het enige wat mensen op het internet bezig houdt. Sociale netwerksites, en dan vooral Facebook, heeft deze koppositie overgenomen.
Zo blijkt uit resultaten van onderzoeksbureau Nielsen. Gemiddeld besteedden internetgebruikers 23 procent van hun tijd online aan netwerksites. E-mail vulde gemiddeld nog maar 8,3 procent van hun tijd. Vorig jaar was dat aantal nog 15,8 tegenover 11,5 procent. Opmerkelijk: Voor het eerst in de geschiedenis scoren games hoger dan e-mailverkeer, ruim 10 procent vult daar zijn internettijd mee. De communicatie via netwerksites zou volgens de onderzoekers ertoe leiden dat er minder mailtjes verstuurd hoeven te worden. Daarnaast waren er afgelopen jaar ook twee keer zoveel Amerikaanse vijftigplussers op netwerksites, wat lijkt te wijzen op het feit ook ouderen de weg naar sociale netwerksites vinden. Op mobiele telefons wordt het internet anders gebruikt. Daar blijft e-mailen vooralsnog het populairst met 42 procent. Het gebruik van sociale netwerksites verdubbelde daar echter ook tot 28 procent.