Een iPod of een ander mobiel apparaat verbonden met internet is de geschikte methode om mbo-leerlingen op stage te helpen. Vaak hebben zij het moeilijk om de op school geleerde theorie te koppelen aan de uiteindelijke praktijk.
Instructiefilmpjes zijn daar een mooi voorbeeld van. Vrijwel alle mbo’ers kunnen overigens goed met een iPod overweg. Zo blijkt uit een experiment van het landelijke innovatieprogramma voor onderwijs SURFnet/Kennisnet. Als proef op de som bestudeerde het innovatieprogramma vier groepen stagiairs van twee agrarische beroepsopleidingen. De leerlingen liepen stage in een bloemenwinkel of in de schapenhouderij en beschikten over zo’n zestig instructiefilmpjes. Volgens stagairs en docenten waren de instructiefilmpjes een goed idee. “Leerlingen leren er meer uit en bovendien krijgen leerlingen die niets zouden durven vragen ook kansen,” aldus docenten. Ook vinden de docenten ict een waardevolle afwisseling in het lesaanbod. SURFnet/Kennisnet zal in de toekomst zijn experiment nog voort zetten. Zo gaat het bijvoorbeeld leerlingen de iPod langer laten houden om zo de iPod in de leerroutine in te bouwen.