Veel televisieproducten hebben de voorbije maanden fier hun 3D-televisies aangekondigd, echter zal volgens analisten de drempel tot de aankoop voor veel consumenten te groot zijn. Zo vertelt toch onderzoeksbureau Nielsen.
Volgens Nielsen blijkt namelijk dat mensen na ervaring met het kijken naar een 3D-televisie met bril minder snel een dergelijke tv zouden aanschaffen. Vooraleer ze een 3D-televisie uittesten, wou een kwart van de onderzochten een 3D-tv. Na een test bleef ‘amper’ nog 12 procent bij hun beslissing rond een aankoop. Vooral de hoge kosten en het geringe aanbod van tv-programma’s in 3D zijn voor veel mensen reden om af te haken. Ook de hinderende bril zou een belemmerende factor zijn. “Veel consumenten, zeker jongeren, willen multitasken en raken geïrriteerd wanneer dat niet gaat”, aldus een analist. “Het is inderdaad een marketinguitdaging”, vertelt Frank Stagliano van Nielsen. Verder gaven veel onderzochten aan dat brillen van een Sony-televisie niet bij een Samsung-televisie passen, ontnuchterend werkt. Toch weigeren analisten 3D dood te verklaren. De kwaliteit bij natuur- en sportprogramma’s, films en games zou immers stukken hoger liggen dan bij klassieke televisies.