KPN heeft een wijziging doorgevoerd binnen zijn voicemailsysteem zodat bellers die een mobiel KPN-nummer bellen, voortaan moeten betalen als er een voicemail ontbreekt.
Zo maakte KPN vrijdag bekend. Zodra iemand een mobiel nummer van KPN belt waar geen voicemail is ingeschakeld, krijgt die meteen een berichtje dat het niet mogelijk is om een voicemail in te spreken. “Een kleine groep klanten, minder dan 10 procent, heeft de voicemail uitgezet. Ook bij deze klanten horen bellers voortaan een boodschap met extra informatie”, aldus KPN. Voorheen hanteerde KPN een systeem dat na 90 seconden van geen signaal, automatisch werd opgehangen. Na dertig seconden zullen gebruikers dus wel moeten betalen voor het bericht van een ontbrekende voicemail. “In één bepaalde situatie kun je door deze vernieuwingen dus extra kosten maken. Daar tegenover staat dat de voicemaildienst voor iedere KPN-klant met deze recente vernieuwing is verbeterd”, argumenteerde KPN. De Telegraaf was het echter oneens met de vernieuwing van KPN, en diende daarop klacht in telecomwaakhond Opta.