Een op de vijf Nederlanders heeft via hun gebruik van sociale media voordelen op relationeel of zakelijk vlak verkregen. Zo blijkt uit een onderzoek van KPN.
“Hoe actiever in (online) sociaal netwerken, hoe succesvoller je vaak bent,” aldus KPN. Een goed uitgewerkt sociaal profiel voldoet volgens hen aan vier kernkwaliteiten die bijdragen tot dat succes: betrouwbaarheid, snelheid, bereik en capaciteit. In Nederland maakt 37 procent van de bevolking dagelijks gebruikt van sociale media. Daaronder worden netwerksites als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter verstaan. Van de Nederlanders gebruikt 22 procent social media zowel voor privé als zakelijke doeleinden. Opmerkelijk is dat we amper 33 procent van onze ‘vrienden’ ook effectief kennen. 37 procent van de onderzochten verklaarden dat Facebook het belangrijkste sociale netwerk is. Uit het onderzoek bleek overigens dat de 4 kernkwaliteiten direct verband staan met welk type sociale contacten je in je netwerk hebt. KPN onderscheidde de types initiator, spreker, criticus, verzamelaar, volger, toeschouwer en inactief. De meeste gebruikers zouden vallen onder ‘volger’, zij plaatsen berichten en volgen anderen hun informatie op sociale netwerksites.