Google Adsense. Het is een vaak voorkomende term in de internetwereld, maar voor veel computergebruikers nog steeds een mysterie. Nochtans is het niet moeilijk om via deze tool van Google inkomsten te generen.
Wat is Google Adsense?
Google Adsense is een promotietool van internetzoekmachine Google. Webmasters en bedrijven kunnen tegen betaling via Google hun advertenties aanbieden. Wanneer gebruikers zoeken in Google verschijnt er automatisch aan de rechterkant een kolom met betaalde zoekresultaten. Wanneer iemand daar op klikt betaalt het adverterende bedrijf een bedrag uit aan Google.
Wat betaalt Google aan mij uit per klik?
Het bedrag dat Google uitbetaalt varieert sterk naar type advertentie en keyword. Als voorbeeld gebruiken we het keyword ‘thuiswerk’. ‘Thuiswerk’ wordt niet alleen veel gepromoot, maar er wordt ook vaak naar gezocht. Plus minus een 246.000tal keer per maand. Wanneer iemand dus een artikel publiceert met als onderwerp thuiswerk, wordt de kans op het aantal kliks groter wanneer hier meerdere malen ‘Thuiswerk’ in gebruikt wordt. Hoe specifieker je het keyword omschrijft, des te hoger de uitbetaling per klik. ‘Thuiswerk België’ levert bijvoorbeeld 1.41 euro op, tegenover 56 cent voor louter de term ‘thuiswerk’. Kort gezegd: hoe concreter je omschrijving en inhoud, hoe hoger je uitbetaling.
Hoe ga ik te werk?
1. Zoek een aantal keywords bij het onderwerp waarover je wilt schrijven. Om te weten welke keywords het goed doen, kan je terecht bij Google AdWords.
2. Klik binnen Google AdWords op ‘hulpprogramma’s’, en ga verder door naar ‘hulpprogramma voor zoekwoorden’.
3. Vul de vragen met betrekking tot de zoekwoorden in. Wanneer je bijvoorbeeld schrijft voor een Nederlands en Belgisch publiek, vink je deze beide aan. Op die manier zal Google bij de berekening rekening houden met het doelpubliek.
4. Sorteer vervolgens de gevonden keywords van het hoogste naar laagste bedrag , zo weet je wat het meeste oplevert.
5. Sorteer datzelfde lijstje nog eens op meest gezocht, zo weet je wat populaire zoekacties zijn van andere internetgebruikers.
6. Benut de meest gebruikte en meest opleverende keywords in de artikels die je schrijft. Wees echter selectief in het aantal keywords. Het is beter een aantal keywords meerdere keren te gebruiken, dan duizend keywords eenmalig.
7. Schrijft artikels, blogs, persberichten, of noem maar op. Het leuke aan dit schrijven is dat je maar één maal moeite moet doen, en er achteraf niet meer naar moet omkijken. Veel succes!