Een kwart van de Nederlandse consumenten tussen de 12 en 74 jaar heeft nog nooit zaken via internet aangekocht. Zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekend.
Het kwart, of concreet 23 procent, is een halvering ten opzichte van dat aantal in 2005. In 2010 winkelden 9,3 miljoen Nederlanders tussen 12 en 74 jaar online. Dat aantal was een half miljoen meer dan in 2009. Daarmee bereikte de groei van internet-shoppers tussen 2005-2010 een toppunt van 77 procent. Twee derde van de mensen die nooit online winkelt vernoemt als reden daarvoor dat ze liever de winkel persoonlijk bezoeken. Ruim één derde ziet de noodzaak van online winkelen niet in en zo’n 30 procent is bezorgd over privacy of veiligheid. Zij zouden hun bank of adresgegevens liever niet via internet verspreiden. Om die groep te overtuigen heeft de overheid een nieuwe dienst van Consuwijzer, het loket van de overheid voor informatie en advies aan consumenten, opgericht.