Volgens een onderzoek van het internationale Newzoo Games Market Report geven Nederlanders een pak minder uit aan games dan andere Europeanen.
Internationaal zouden gamers jaarlijks 590 miljoen spenderen aan games. 69 procent van de genoemde 590 miljoen euro wordt uitgegeven aan nieuwe games in werkelijke en online winkels. De overige 183 miljoen euro wordt vooral besteed aan tweedehands games, microtransacties, online abonnementen, online credits. Naast deze games, neemt ook het spelen van games op sociale netwerksite massaal toe. Nederland lijkt het niet zo goed te doen in het onderzoek. Waar in Nederland op consoles zoals de Xbox 360 en PlayStation 3 63 procent betalende spelers betreft, ligt dat aantal in andere landen van Europa en de Verenigde Staten beduidend hoger. Volgens Peter Warman, directeur van Newzoo, zullen in de toekomst nieuwe modellen zeker aanslaan bij het publiek. “In de VS en het Verenigd Koninkrijk worden bijvoorbeeld op grote schaal credits in de supermarkten verkocht voor online games en virtuele werelden. Zo pakt de retail weer omzet terug waar ze het verliezen op nieuwe verpakte games.”