De honderd grootste Nederlandse bedrijven zijn het voorbije jaar meer actief geweest op onder andere Twitter en Facebook. Inmiddels zijn 67 van de 100 bedrijven al actief op sociale netwerken en blogs.
Zo blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Social Embassy. “De markt is aan het professionaliseren”, concluderen de onderzoekers. Bij een eerdere meting lag dat aantal nog op 35 van de 100 bedrijven. Twitter, LinkedIn en Youtube worden het gretigst omarmd, in alledrie de gevallen door 39 van de 100 onderzochte merken. Hyves steeg licht van 16 naar 20 aanhangers. Twitter wordt veel ingezet voor service en webcare doeleinden, Youtube dan weer voor het publiceren van reclamespots. Ondanks de explosieve groei van sociale merken op Facebook, van 6 naar 20, concludeert Social Embassy dat bedrijven nog steeds worstelen met het grootste sociale netwerk. Enkele merken als Unox, Aldi, Carglass, Gamma, Becel, AXE, Dell en Rexona moeten in Nederland nog steeds hun eerste stappen op sociale netwerken plaatsen. De merken die wel actief zijn, verklaren dit vooral te doen vanwege de kansen op marketinggebied.