Nieuwe applicatie zorgt voor polemiek

Nieuwe applicatie zorgt voor polemiekEen nieuwe applicatie van Facebook, waarbij gebruikers digitaal de huid op hun profielfoto’s lichter kunnen maken en donkere vlekken kunnen wegwerken, heeft voor massale kritiek in India gezorgd.

De applicatie, genaamd ‘Transfrom Your Face On Facebook‘, is onderdeel van de campagne van Vaseline om reclame te maken om de huid lichter te maken. In India bestaat er al geruime tijd een polemiek rond de huidkleur. Een lichtere huid wordt onder meer geassocieerd met de hoogste kaste, de Brahmanen. ”Het bericht dat zij overbrengen is dat je een goede baan zal krijgen, een promotie en een mooie en trouwe vrouw, als je een lichte huid hebt,” aldus Radhakrishnan Nair, redacteur van een Indiaans mannenmagazine. Naast de culturele voorliefde is ook de Indiase huwelijksmarkt gebaseerd op de huidskleur. In de huwelijksadvertenties van de Indiase kranten wordt veelal gekozen op basis van dezelfde huiskleur. De markt voor crèmes die de huid lichter maken, beloopt in India volgens de internationale marktonderzoeksgroep Nielsen per jaar 500 miljoen dollar (ruim 388 miljoen euro). Naast crèmes leveren ook speciale bleekmiddeltjes voor het gezicht en chemische behandelingen in India veel op.

 Nieuwe applicatie zorgt voor polemiek

Share

Gerelateerde Artikelen:

  • Geen gerelateerde artikelen gevonden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *