De opmars van nieuwe media gaat dan toch niet zo snel als verwacht. Het gebruik van internet op de smartphone voor het lezen van kranten en bekijken van films, groeit maar gestaag.
Zo concludeert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in zijn rapport rond digitalisering van het mediagebruik. De onverdringbaarheid van oude media lijken daar de grote oorzaak van. Nochtans zullen de veranderingen over een periode van vijf tot tien jaar ingrijpend zijn. ” In 2015 is breedbandinternet gemeengoed en zullen mobiele telefoons met internettoegang gewone mobieltjes nagenoeg volledig hebben vervangen,” aldus de onderzoekers. De nieuwe media zouden vooral populair zijn bij jongeren en mensen met een hogere opleiding, oudere generaties houden dan weer vast aan klassieke media. De digitale koplopers blijven ook de oude media trouw, omdat ze diverse media intensief combineren. Zo lezen ze de krant of boeken in papiervorm en combineren ze dit eenvoudigweg met een e-reader. Alleen de jongste voorlopers halen hun nieuws voornamelijk van (mobiel) internet en gebruiken nauwelijks oude nieuwsmedia als kranten en opiniebladen. ”Jongeren geven veel meer dan ouderen de voorkeur aan de digitale verschijningsvormen van de klassieke massamedia,’ aldus de onderzoekers.