De bedragen die per ongeluk werden geïncasseerd door de sms-spam van SD&P Interactive BV, moeten terug richting de gedupeerde consumenten. Zo meldde de Consumentenbond op zijn website.
De telecomtoezichthouder OPTA veroordeelde SD&P Interactive BV woensdag al tot een forse boete van 550.000 euro voor het versturen van sms-berichten, zonder mogelijkheden tot afmelden. De Consumentenbond betreurde daarop het feit dat gedupeerde klanten hun geld niet terug zien. Veelal gaat het om te lage bedragen, waardoor de stap richting de rechter te groot is. “De Opta streeft er niet naar om het hele schadebedrag terug te vorderen,” aldus een woordvoerster woensdag. ‘Voor de Consumentenbond is het wettelijk nog niet mogelijk om namens alle consumenten bij de rechter schadevergoeding in geld te eisen. Deze zaak maakt eens te meer duidelijk dat het nodig is dat die mogelijkheid er snel komt,” aldus directeur van Consumentenbond, Bart Combée. Voor elk ongewenst bericht dienden consumenten 1,5 euro te betalen. Volgens de OPTA zou het bedrijf echter flink achter zijn spam verdiend hebben, waarschijnlijk meer dan de opgelegde boete.