Enkele zoekmachines trekken hun eigen diensten voor op andere diensten in diverse zoekresultaten. Zo concludeerden onderzoekers althans van de Universiteit van Harvard.
Het team, onder leiding van Harvard-professor Ben Edelman, onderzocht 32 termen binnen diverse zoekmachines. Daaruit bleek dat Google samen met Yahoo het meest afwijkende zoekresultaten aanbiedt vergeleken met de gebruikelijke algoritmes. Google linkt meer dan drie keer zo vaak naar eigen diensten als andere zoekmachines naar de diensten van Google linken. Zo verschijnt bijvoorbeeld bij het zoeken naar de term ‘e-mail’ als top 3: mail.google.com, www.mail.com en mail.yahoo.com. Bij Yahoo stuitten gebruikers respectievelijk op mail.yahoo.com, www.mail.com en www.gmail.com. Volgens de onderzoekers blijkt bovendien dat gebruikers regelmatig het 1ste zoekresultaat weigeren. 29 procent van de gebruikers van Google klikken bijvoorbeeld na het zoeken met de term e-mail op het bovenste resultaat: gmail.com. 54 procent kiest voor de tweede mogelijkheid: mail.yahoo.com. Google was het echter geheel oneens met de Edelman. “De heer Edelman is al lange tijd consultant voor Microsoft, dus het is voor ons geen verrassing dat hij met een duidelijk subjectief onderzoek komt, waarin zijn broodheer met vlag en wimpel slaagt en Google zakt,” liet een woordvoerder weten.